U verwacht bij CRM implementatie dat een CRM project binnen de gewenste tijd en budget gerealiseerd wordt. Dit kan echter tegenvallen wanneer u geen ervaren CRM projectmanager inzet. Hoe kunt u uw CRM implementatie tot een succes maken?
CRM projectmanager inzetten
Succesvol een CRM systeem implementeren is nog niet zo makkelijk als u niet de juiste mensen hiervoor in huis heeft. Voor CRM succes is de combinatie projectmanagement ervaring en CRM expertise noodzakelijk. Hierbij is het van belang om een ervaren CRM specialist in te zetten als CRM projectmanager. De CRM specialist zou ook als CRM coach kunnen dienen tijdens het proces, zodat in ieder geval de juiste kennis en ervaring beschikbaar is tijdens het proces.
Aandachtspunten voor een succesvol CRM projectmanagement
Een algemeen projectmanagement heeft overeenkomsten met CRM projectmanagement, zoals projectbezetting, timing, communicatie, kennis, beschikbaarheid, structuur en planmatig werken. Daarnaast zijn er ook nog een aantal grenzende succesfactoren welke waargemaakt moeten kunnen worden door uw CRM projectmanager. Naast het hebben van inzicht in de bedrijfsvoering, waarbij de CRM strategie ook daadwerkelijk in uw CRM project kan worden ingebed, komt er nog meer bij kijken. Bij succesvol CRM projectmanagement gaat het ook over het begrijpen van de dagelijkse processen van de gebruikers. Hierbij is het belangrijk dat er op een passende manier gecommuniceerd wordt met de gebruikers en ze de zekerheid bieden dat hun werkzaamheden na de implementatie van CRM nog op dezelfde manier kunnen doen. Hiermee zorgt u ervoor dat de gebruikersadoptie gelijk vanaf het begin goed ingebed wordt en voorkomt u dat het systeem niet of op de verkeerde manier gebruikt wordt. Het succes van uw CRM project staat en valt zowel voor korte als lange termijn met de mate van gebruikersadoptie.
De voordelen van het inzetten van een ervaren CRM projectmanager
Binnen uw CRM project kan het vele voordelen hebben om een zeer ervaren CRM projectmanager in te zetten. Het gaat hierbij niet over het realiseren van de projectstappen binnen het vooraf vastgestelde budget en tijd. Het gaat hierbij over de finesses die te maken hebben met integratievraagstukken om een centraal klantbeeld op te bouwen en het vertalen van de customer journey naar de inrichting en implementatie van de software binnen uw organisatie.
De customer journey is een onderdeel dat komt kijken bij de customer experience. De customer journey moet op een dusdanige manier in kaart worden gebracht, dat uw klant voldoende waarde wordt geboden. Denk bij de customer journey aan het creëren van behoefte en interesse in het marketingproces tot het bieden van goede service nadat er bijvoorbeeld een aankoop is gedaan. Het gehele proces is belangrijk om in kaart te brengen en de klanten te bieden wat hij of zij verwacht. U kunt in staat zijn om een onvergetelijke klantervaring te bieden door de customer journey te koppelen aan de interne klantprocessen en de implementatie van uw CRM hier op in te richten.
Tenslotte is het dus een advies om bij het implementeren van een CRM-systeem een ervaren CRM-projectmanager in te zetten. Dit om een goed centraal klantbeeld op te bouwen en het vertalen van de customer journey voor de inrichting van de software.