Wat is een garantie?
Allereerst is het belangrijk om te weten wat een garantie precies inhoudt. Indien er garantie is geplaatst op een product, betekent dit dat de verkoper ervoor instaat dat het een kwalitatief sterk product is en zal voldoen aan de eisen van de klant. Daarom kunnen er juridische consequenties volgen indien beloften over een product worden verbroken. In veel gevallen geldt een garantie voor een bepaald tijdsbestek en kan, indien het product of een onderdeel van het product kapotgaat, een gratis reparatie of vervanging worden aangevraagd bij de verkopende partij.
Wanneer kan ik beroep doen op een garantietermijn?
Of u beroep kunt doen op een garantie, ligt eraan wat er mis is aan het product. Vaak is het doel van een garantie om de klant gerust te stellen dat het product zal voldoen aan de verwachtingen. Bijvoorbeeld, indien je een fiets koopt met garantie bij een fietshandelaar, dan zal deze garantie gelden indien de fiets kapot gaat door technische fouten zoals een zwak frame. Hoewel, als er een lekkage van de banden plaatsvindt wat een direct resultaat is van het gedrag van de gebruiker, dan zal een garantie niet worden gegeven. Aangezien dit niet altijd bewijsbaar is, is het vaak een moeilijk onderwerp of garantie van sprake is of niet. Hoewel, aangezien veel, vooral grotere bedrijven een goede reputatie willen behouden, doen ze vaak niet moeilijk om garantieaanvragen.
Welke producten hebben garanties?
Er zijn veel producten met garanties, voornamelijk duurdere producten. De producten in supermarkten hebben namelijk geen garantie, terwijl producten zoals computeronderdelen (bijna) altijd onder een garantie vallen. Hou er rekening mee dat het er een wettelijke garantie is, die aangeeft dat elk product moet voldoen aan de verwachtingen die men eraan mag verwachten. Bijvoorbeeld, als u een droogloopmat op maat koopt, dan wordt er verwacht dat deze niet kapotgaat wanneer u deze eenmaal gebruikt.